A MOL-t is elérte a munkaerőhiány, és hiába tudnának már holnap felvenni száz embert, az iparág nem vonzó a mai fiataloknak. Nem csak a mérnökből, vagy az informatikusból, hanem az ún. kék galléros, fizikai munkaerőből van a legnagyobb hiány a vállalatnál. Ennek több oka is van, beleértve, hogy a demográfia egy elöregedő társadalmat mutat egész Európában, és a középiskolások számára ma már inkább az egyetem a vonzó, hogy később szellemi munkakörökben dolgozhassanak majd. Egyre kevesebben vannak azok, akik valóban szakmát szeretnének tanulni, és utána abban is szeretnének elhelyezkedni.
- mondta a Pénzcentrumnak Orosz Vivien, a MOL- csoport stratégiai HR-vezetője.
A szakember szerint a fizikai alkalmazottak hiánya nem egyedi "magyarspecifikus" jelenség, hiszen a vállalat más országokban is hasonló problémával küzd. Ami viszont kimondottan nálunk, és közvetlen szomszédainknál tapasztalható, hogy még stabil, biztos állásért sem költöznek szívesen a munkavállalók. Ennek a problémának a megoldása még a tervező asztalon van.
Munkaerő-toborzás szempontjából az egyetemet végzett fiatalokkal sincs egyszerű dolga a vállalatnak, mert az olajipar egyáltalán nem vonzó a környezettudatos, zöldszemléletű Y generációnak.
Felmérések bizonyítják, hogy globálisan az egyik legkevésbé vágyott ágazat az olajipar a fiatalok körében. Valójában viszont egyáltalán nem lehet belelátni ebbe az iparágba, elképzelések ugyan vannak, de a tapasztalatok szerint ez általában messze nem találkozik a valósággal.
"Nem csak a zöldszemlélet, és az iparággal kapcsolatos valótlan elképzelések miatt nem vonzóak a fiatalok számára az olajcégek, hanem azért sem, mert itt speciális tanulmányokra és tudásra van szükség.
Ennek fényében érthető, hogy hátrányban vannak az olajipari cégek azokkal a vállalatokkal szemben, amelyeknél néhány év alatt akár vezetői karriert is lehet építeni, kevesebb tanulást és energia-befektetést igényelnek, és sokkal gyorsabban lehet learatni a babérokat.
A hosszú tanulási időszak viszont csak az egyik oldala az éremnek, mert reálisan végiggondolva, ha egy cég hosszú éveken keresztül tanítja és "neveli" a fiatal munkavállalót, aki közben dolgozik, egész jó fizetést kap, tehát a vállalat szempontjából sokkal nagyobb a ráfordítás, mint a haszon, akkor nyilván hosszútávon szeretné magánál tartani a munkavállalót, hiszen számára akkor kifizetődő a befektetés.
"Jelenleg, több mint 100 meghirdetett álláslehetőségünk van. Jellemzően a termelési és karbantartási területen, mérnöki, informatikus, pénzügyi pozíciókban a leggyakoribbak a keresések" - mondta a HR-vezető.
Kérdeztük a vállalatot a különböző pozíciókon elérhető bérekről, de üzleti titokra hivatkozva erről nem kaptunk információkat. A munkavállalók a béralapú juttatásokon kívül nagy mértékű cafeteria keretet is kapnak, és figyelembe veszik a munkavállalók különböző igényeit és élethelyzetét.
A helyi juttatási és jóléti programok mellett rendelkezésre állnak különböző élet- és balesetbiztosítások, egyszeri díjas kockázati élet- és balesetbiztosítások 24 órás nemzetközi lefedettséggel. A dolgozók tréningeken, oktatásokon is részt vehetnek, így a cégen belül fejleszthetik saját kompetenciájukat. Emellett egészségfejlesztési programokon is részt vehetnek, valamint több helyen irodai masszázs és tornaterem is elérhető - tudtuk meg a HR-vezetőtől.