Jump to content

Sok lámpa a címke miatt bukott meg

2016. 06. 23. 08:40

Üzletekben árusított lámpatestek forgalmazási feltételeit vizsgálta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, valamint azt hogy megfelelnek-e az előírásoknak, különös tekintettel arra, hogy a termékek energiafogyasztási adatait a címkén feltüntették-e.

Az ellenőrzés 37 áruházlánchoz tartozó egységet és 184 kiskereskedelmi szaküzletet érintett. Az ellenőrzések után 84 üzletben (18 áruházlánchoz tartozó egységnél és 66 kiskereskedelmi szaküzletnél) állapítottak meg hiányosságot, ami 38 százalékos kifogásolást jelent.

Napjainkban különös figyelmet kell fordítani az energiatakarékosságra és az energiafelhasználás hatékonyságának növelésére.

Az energiatakarékos terméket energiahatékonysági címkével látják el azért, mert annak segítségével a tudatos vásárlók számára könnyebb a választás. Ennek feltételeit jogszabály határozza meg. A 2014. március 1. után forgalomba hozott általános világítási célúlámpatesteket egyedi „energiahatékonysági” címkének kell kísérnie.

Szabályozott például az, hogy ez a címke csak színes lehet, és az alkalmazható színek is meghatározottak. A címkét jól láthatóan az üzletben kiállított lámpatest közelében kell elhelyezni úgy, hogy egyértelműen érzékelhető legyen, hogy melyik termékhez tartozik.

A témavizsgálat során összesen 4.661 fajta lámpatest „energiahatékonysági” címkézésének ellenőrzésére került sor. A hatóság vizsgálta például az „energiahatékonysági” címke meglétét, annak formai és tartalmi megfelelőségét vagy például a termékkel kapcsolatos tájékoztatásokat. Ellenőrizték a beszállító nevének, védjegyének feltüntetését, vagy például annak jelölését, hogy a lámpatest milyen energiaosztályú égőkkel tud működni, de azt is, hogy megjelölésre került-e a lehetséges energiahatékonysági osztályok összessége.

A vizsgált lámpatípusok a következők voltak: önálló, vagy bútorba beépített izzószálas lámpa, fénycső, nagy intenzitású kisülőlámpa (például fémhalogén-lámpa), LED-lámpa és LED-modul.

A vizsgálati eredményekről összességében elmondható, hogy 294 fajta termék esett kifogás alá, ami 6 százalékos kifogásolási arányt jelent.

Az összesített eredmények alapján megállapítható, hogy a legnagyobb problémát az energiahatékonysági címkék megléte, illetve kihelyezése volt. Gyakori szabálytalanság volt, hogy a kereskedők – elsősorban a kiskereskedelmi egységekben – még a szállítók által mellékelt címkéket is elmulasztották kihelyezni, illetve bizonyos, 2014. március 1. után forgalomba hozott termékekhez egyáltalán nem készült energiahatékonysági címke.